Upptagning/Torrsättning

Båtupptagning sker i regel på två dagar med hjälp av slipvagn och truck. De två dagarna är alltid lördag och söndag då segelbåtar tas upp på lördag och motorbåtar på söndag.

Inför båtupptagningen så ska man som båtägare ha båten klar för torrläggning och ha god koll på sina bockar/ stöttor samt ev pallningsvirke.
Det är båtägarens ansvar att ha

  • Alla verktyg tillgänliga som krävs för just sitt pallningsmaterial.
  • Smörj gängor och muttrar
  • Ha kättingar el spännband för stöttor på plats
  • Rätt pallningsvirke
  • För vissa gäller att gösstake skall vara nedfälld, dvs om det finns risk för att truckens gafflar kan skada den. Om oklart, fråga varvschef på plats.
  • Vimpel skall vara nedtagen.
  • Kapell skall i den mån det behövs vara sänkt/borttaget.
  • Eventuella problem skall informeras varvschefen på plats. te x om motorn ej startar

Båtupptagning
Vi börjar samtliga mornar med samling 07:30. Där går vi igenom hur dagen kommer bli, vilken ordning som båtar tas upp och vart vi kommer placera dom.
Ca kl 8 kommer trucken och då sätter vi igång. Ägarna till de båtar som ska upp först går med varsina två gastar, samtliga utrustade med flytväst, och kör och lägger sina båtar utanför mastbryggan beredda för att komma upp (Gastarna är vi medlemmar som man snällt frågar om hjälp). Vi försöker hela tiden ha tre båtar på svaj i hamnområdet utanför mastbryggan i väntan på sin tur.

Alla hjälps åt att knuffa vagnen i sjön.

När stora vagnen har åkt i sjön så på signal från slipansvarig kör man båten in i vagnen och följer instruktioner. Slipansvarig har koll och informerar om hur båten ska ligga på vagnen. Båten skall bindas fast i fören och två av besättningen står på varsin sida akteröver och håller i båten så att den inte rör sig för mycket.

När båten ligger som den ska så ges klartecken till ena slipförmannen som drar upp vagnen. Då håller man i sig och båten kommer sakteliga att åka upp ur vattnet.
Väl på land kliver man ner från sin båt och tillsammans med medlemmar bär man fram sitt pallningsmaterial. Trucken kommer att åka fram till båtens sida där vi sedan hänger sling/ stroppar runt båten för lyft. Vi har två till tre stycken slinggubbar externt inhyrda för att sköta detta och de ser även till att båten kommer till sin plats och pallas upp på ett säkert och korrekt sätt.
Efter det så går man tillbaka till vagnen och hjälper alla andra att torrsätta sina båtar.
När ett par båtar kommit på plats så har HSS två stycken högtrycksagregat som vi använder för att tvätta båtbotten. Alla hjälps åt att tvätta. Lämpligt kan vara två stycken tvättar ett par båtar för att sedan bytas av till nya friska krafter.
Vid elva tiden pausar vi för lunch. HSS bjuder alla deltagare på lunch som vårat klubbmästergäng ordnat åt oss. Efter maten så går samtliga tillbaka och hjälps åt tills vi är klara med upptagningen.

Sidan senast uppdaterad 2023-10-27

@ 2021 Hässelby Sjösällskap